Eu, CETATEANUL!

14 Mai 2009

Cetateanul trebuie sa fie paradigma secolului XXI. Aceasta este concluzia centrala a  celei de a XII-a editii a Forumului National al Organizatiilor Neguvernamentale 2009.

Evenimentul realizat de Centrul de Asistenta pentru Organizatii Neguvernamentale - CENTRAS si Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile, impreuna cu Asociatia Nationala a Birourilor de Consiliere pentru Cetateni, Asociatia Pro Democratia, Centrul de Resurse pentru Participare Publica - Ce-Re, Fundatia PACT, Opportunity Associates, Salvati Delta a avut loc la Palatul Parlamentului, in perioada 11- 13 mai 2009.

Forumul, organizat sub Inaltul Patronaj al Presedintelui Camerei Deputatilor, d-na Roberta Alma Anastase si cu sprijinul Ambasadei Frantei si al Agentiilor Organizatiei Natiunilor Unite a reunit aproximativ 140 de participanti reprezentand 83 de organizatii.

Dezbaterile din cadrul forumului au avut drept scop analiza evolutiei de pana acum a sectorului asociativ si stabilirea viziunii pentru viitor. Printre vorbitori s-au numarat: E. S. Jan Sorensen, Coordonator Rezident al Natiunilor Unite in Romania, Dorin Tudoran, Presedinte al CENTRAS, Mona Nicolici, CSR Communication Manager Petrom, Alin Teodorescu, Sociolog, Angela Galeta, Project Manager Corporate Responsibility Vodafone, Romania, Codru Vrabie, Reprezentantul societatii civile in Consiliul National de Integritate, Ionut Sibian, Director Executiv, Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile.

In mesajul adresat forumului, Roberta Alma Anastase, Presedintele Camerei Deputatilor a propus deschiderea unor parteneriate care sa aiba drept obiectiv imbunatatirea cadrului legislativ din Romania, anuntand trei dintre prioritatile viitorului apropiat: „Acestea sunt legate de reglementarea modului de contractare a serviciilor sociale, Legea Voluntariatului si eficientizarea Legii transparentei decizionale”.

Vorbind despre rolul cetateanului in demersul realizat de organizatiile neguvernamentale, Alin Teodorescu a accentuat faptul ca in ultimii 20 de ani societatea civila din Romania a cunoscut un ritm rapid de dezvoltare si in acest moment este nevoie ca sectorul neguvernamental sa se intoarca la public. Mai mult, Codru Vrabie, Reprezentantul societatii civile in Consiliul National de Integritate a subliniat faptul ca organizatiile non-profit inseamna mai mult decat oameni, ele reprezinta drepturi fundamentale. În ceea ce priveste finalitatea pe care o are activitatea organizatiilor non-profit, Dorin Tudoran, Presedintele CENTRAS a fost de parere ca exista trei niveluri de participare a organizatiilor neguvernamentale la elaborarea politicilor: „nivelul scazut, in care organizatia neguvernamentala are acces la un numar restrans de membri ai structurilor Guvernului si, de regula, implementeaza politici publice elaborate de Guvern. Nivel mediu de participare – organizatiile non-profit sunt cooptate in procesul de elaborare a politicilor publice, dar recomandarile lor nu sunt luate intotdeauna in seama de partenerul de consultatii. Si un nivel ridicat – organizatiile neguvernamentale sunt implicate in elaborarea si punerea in practica a politicilor publice, sunt invitate la sedinĊ£ele de Guvern dedicate elaborarii politicilor publice si pot juca un rol activ in alcatuirea agendelor acestor intalniri de lucru.” Angela Galeta, Project Manager Corporate Responsibility, Vodafone Romania, a sustinut ca organizatiile neguvernamentale sunt parteneri importanti: „Marele plus pe care il au organizatiile neguvernamentale il constituie expertiza de care dispun in domeniul in care activeaza si impactul pe termen lung pe care il au proiectele pe care acestea le realizeaza. Vodafone Romania isi doreste parteneri pe termen lung.”

Forumul National al Organizatiilor Neguvernamentale a fost realizat utilizandu-se metoda interactiva a Spatiului Deschis. Tema discutiilor a constituit-o sustenabilitatea sectorului non-profit, participantii putand sa realizeze agenda intalnirii, in functie de nevoile si de asteptarile lor. Asumarea de catre institutiile publice si private a Codului de Conduita a Organizatiilor Neguvernamentale, crearea unei structuri de beneficii pentru organizatiile care aplica acest cod, realizarea unui program de master pentru managementul organizatiilor non-profit, nevoia de implicare a cetatenilor in construirea agendei de actiune a organizatiilor neguvernamentale, dezvoltarea la nivel de retele si federatii a departamentelor specializate de promovare a activitatii organizatiilor non-profit sunt cateva din obiectivele pentru viitor pe care si le-au propus reprezentantii organizatiilor care au luat parte la Forumul National al Organizatiilor Neguvernamentale.

Pentru informatii suplimentare va rugam sa ne contactati la telefon: 021 223 00 10 sau 0751 222 004, persoana de contact: Madalina Paxaman.

 

Anunt postat de Centrul de Asistenta pentru Organizatii Neguvernamentale - CENTRAS (CENTRAS)

Logare utilizatori

Creeaza cont utilizator

Creeaza contul tau de asociatie si beneficiaza gratuit de toate facilitatile sistemului eAgora
Forumular de inscriere
Solutie web TreeWorks